شنبه 1 شهريور 1404
تاریخ : دوشنبه 28 آذر 1401
کد 8962

بیست و سومین دوره هفته پژوهش و فناوری با تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا(س) به کار خود پایان داد

اختتامیه بیست و سومین دوره هفته پژوهش و فناوری با موضوع تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا، دکتر فریده حق بین، سرپرست دانشگاه در این آیین با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها با شور و اشتیاق بیشتر در سال‌های آتی، گفت: مقاله‌ای در سال ۲۰۰۵ با عنوان "رژه بزرگ ایران" در نشریه نیچر منتشر شد. آنچه در این مقاله نقل شده نکات و تأکیداتی است که رهبر معظم انقلاب در بحث استفاده از علم و فعالیت‌های دانش بنیان نقل می‌کنند و در ادامه به این می‌پردازد که ایران با این روند رشد در حوزه علم و فناوری به زودی به مرجعیت علمی در جهان تبدیل می شود و به گفته نویسنده آنچه می‌تواند مانع آن شود، تحریم و اتفاقات سیاسی است.
دکتر حق بین با بیان اینکه دانشمند را نمی‌توان از فعالیت‌های پژوهشی و علمی باز داشت، ادامه داد: دانشمندان کسانی هستند‌ که خستگی‌ها و دلتنگی‌هایشان را با کار پژوهشی برطرف می‌کنند. کسی که لذت شکافندگی علوم را درک کرده است آن را با هیچ چیز عوض نمی‌کند.
سرپرست دانشگاه الزهرا با بیان اینکه روحیه تاریخی ایرانی‌ها علم دوستی و علم‌خواهی است و این موضوع جزء جدایی‌ناپذیر ذهن ایرانی‌ها است، افزود: تاریخ ما نشان می دهد قریب به اکثریت چهره‌های شاخص علمی در کشورهای اسلامی به ویژه در دوره شکوفایی علم، ایرانی‌ بودند. وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دوگانه علم و ثروت و این گزاره که علم بهتر است یا ثروت، گفت: این دو باهم یکی هستند و علم و ثروت لازم و ملزوم یکدیگر هستند. البته مولفه سومی نیز باید به آن‌ها اضافه شود و آن قدرت است.
دکتر حق‌بین با بیان اینکه سرچشمه قدرت و ثروت علم است، گفت: در نگاهی که امروز وجود دارد، جایگاه علم جایگاهی بلامنازع برای پیشرفت کشور است. وی افزود: در حال حاضر مصوبات و شیوه‌نامه‌های مختلفی برای پایه‌های تشویقی در بحث فعالیت‌های علمی و پژوهشی در مجلس و وزارت علوم تصویب شده است که امیدواریم با این بسترهای ایجاد شده شاهد پیشرفت شتابنده‌تر علم در دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه‌ الزهرا باشیم.
 
دکتر حق‌بین بیان کرد: ما باید زنجیره تبدیل ایده به ارزش را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و از علم، منفعت استخراج کنیم. حلقه‌های این زنجیر ایده، فناوری، تولید، بازار و در نهایت ارزش و ثروت خواهد بود.
وی ادامه داد: ما باید با نگاه آینده‌نگارانه بیش از پیش بر روی دانشجویان کارشناسی سرمایه‌گذاری کنیم. بطوریکه دانشجویان از همان ابتدا آموزه‌های خود را با خلاقیت همراه کنند. ما باید با تدوین برنامه‌های آموزشی و دروس مناسب عرصه‌هایی را برای ایجاد خلاقیت و نوآوری از ابتدای ورود دانشجویان به دانشگاه ایجاد کنیم.
در ادامه دکتر یداله اردوخانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا (س) گزارشی از اقدامات این معاونت طی یکسال اخیر ارائه داد. وی در خصوص تدوین و بازبینی آیین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه گفت: در بخش تدوین؛ شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه الزهرا در جامعه و صنعت، شیوه نامه طرح موظف اعضای هیات علمی پژوهشی، آیین نامه توسعه فعالیت‌های فناورانه، شیوه نامه سرآمدان پژوهشی، شیوه نامه اجرایی بخش امانت کتابخانه مرکزی و در بخش بازبینی؛ شیوه نامه اجرایی گرنت، شیوه‌نامه تقدیر از پژوهشگران و فناوران در هفته پژوهش، نحوه هزینه کرد اعتبار پژوهشی محققین پسادکتری ایرانیان غیر مقیم نخبگان و افراد خارجی و داخلی، الگوی پایان نامه/ رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی با همکاری حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی طی یکسال گذشته صورت گرفت.
دکتر اردوخانی در رابطه با درخشش نشریات دانشگاه افزود: از 20 نشریه وارد شده به چرخه ارزیابی وزارت عتف، تعداد 14 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شدند و 6 نشریه دیگر رتبه "ب" را کسب کردند. همچنین 20 مجله در پایگاه DOAJ نمایه شدند و 3 نشریه دیگر نیز دارای سه نمایه تخصصی بین­المللی هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا چاپ 11 کتاب از سوی دانشکده‌ها، جذب 45 پسادکتری در سال گذشته و وجود 73 طرح پسادکتری در حال تحقیق، وجود 88 هسته پژوهشی فعال، پایان یافتن 4 رساله و پایان‌نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، راه اندازی کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه، جذب 5  استارتاپ در مرکز نوآوری و شکوفایی و... را از دیگر فعالیت‌های معاونت پژوهشی طی یکسال گذشته برشمرد.
وی همچنین به شیوه نامه تشویق پژوهشگران و فناوران در هفته پژوهش اشاره کرد و اظهارداشت: شیوه‌نامه تقدیر از پژوهشگران دانشگاه پس از نظرسنجی از دانشکده‌ها، پژوهشکده زنان و شعبه ارومیه دانشگاه در جلسه ۴۹۹ مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۷ شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه تصویب و جایگزین شیوه نامه قبل شد.
بررسی وضعیت دانشگاه طبق گزارش sci val (علم سنجی)، گزارش طرح‌های تشویقی خاص و عمومی پژوهشگران، اساتید و پیشکسوتان، جذب دانش آموخته طرح نظام وظیفه دانشگاهی داخل و خارج از کشور و امریه، فرصت‌های مطالعاتی ارتباط با صنعت و جامعه، کرسی‌های ترویجی برگزار شده از دیگر موارد مطرح شده از سوی دکتر اردوخانی بود.
*دانشگاه نسل چهارم باید به دنبال علم نافع با هدف رفع مشکلات کشور باشد
در این مراسم، همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباس موسوی رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه الزهرا با اشاره به جایگاه علم و دانش در دین مقدس اسلام گفت: یکی از موضوعاتی که به روشنی در دین اسلام مطرح شده، علم است.
وی با اشاره به اینکه روایات بسیاری در خصوص فضل و برتری عالم با عابد وجود دارد، افزود: پیامبر مکرم اسلام فرموردند «قسم به کسی که جان من در دست اوست، یک دانشمند از هزار عابد برتر است» دلیل این امر این است که کسی که عابد است برای خودش کار می کند اما کسی که عالم است کاری که انجام می‌دهد، برای دیگران است.
رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه الزهرا اظهار داشت: در عین اینکه علم بطور کلی جایگاه بسیار بزرگی دارد ولی باید به علم دسته بندی شده که در دانشگاه‌ها و در روایات وجود دارد، ببشتر توجه کنیم. در واقع ما باید به دنبال علم نافع باشیم زیرا دانشگاه نسل چهارم باید دغدغه‌اش کسب علمی باشد که به درد جامعه بخورد و مشکلات آن را حل کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه بنابر فرمایش حضرت علی (ع) تقوا فقط نماز خواندن نیست و فرد متقی باید تمام توان خود را در راه کمک به جامعه بگذارد، گفت: اگر دانشگاه جزئی از جامعه است، اساتید باید اولین دغدغه‌شان این باشد که از چه راهی می توانیم از دانشگاه موجود به دانشگاه مطلوب در تمام زمینه‌ها برسیم و امروز لازم است تا سیاستگذاری‌ها از سوی بخش‌های مختلف به این سمت باشد.
*لزوم توجه به اشتغال دانشجویان، پژوهشگران و معنادار کردن پژوهش‌ها
در بخش دیگر این مراسم دکتر سعیدی عضو هیئت امنای دانشگاه الزهرا با بیان اینکه یکی از اصولی که در بسیاری از مجموعه‌های دانشگاهی آنطور که باید به آن توجه نشده است، محتوای پژوهش است.
وی با بیان اینکه اگر پشتوانه تولید، پژوهش نباشد، محصول نمی‌تواند در فضای رقابتی بماند، افزود: در کشور ما نگاه خاصی به پژوهش وجود ندارد. در واقع امروز دانشگاه‌های ما نمی‌دانند برای چه پژوهش انجام می‌دهند و در حال حاضر بین تقاضای جامعه و محتوای پژوهش فاصله افتاده است.
دکتر سعیدی در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم توجه به اشتغال دانشجویان و پژوهشگران و معنادار کردن پژوهش‌ها تأکید کرد.
در بخش پایانی این آیین، با حضور دکتر حق‌بین سرپرست دانشگاه الزهرا (س) و دیگر اعضای هیئت رئیسه دانشگاه از اساتید و پژوهشگران برتر در حوزه پژوهشگر یک درصد پراستناد جهان بر اساس گزارش ESI، پژوهشگر پیشکسوت نمونه، مقالات پر استناد (Highly cited paper) براساس گزارش پایگاه استنادی WOS ، مقالات داغ ((Hot paper)  براساس گزارش پایگاه استنادی WOS، مقالات علمی پژوهشی نمایه شده در WOS و چاپ شده در مجلات JCR با رتبه های Q1 ، Q2 بر اساس گزارش پایگاه استنادی WOS، عضوهیأت علمی دارای بیشترین استناد در پایگاه Google Scholar، عضو هیأت علمی دارای مقالات مشترک بین المللی، برگزیدگان جشنواره­های ملی و بین­المللی معتبر، برگزیده فرصت مطالعاتی ارتباط با صنعت و جامعه برتر، چاپ فصلی از کتاب توسط ناشر بین­المللی خارجی معتبر، رساله و پایان­نامه کاربردی پایان یافته و... همچنین دانشجویان افتخارآفرین مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه الزهرا به تفکیک دانشکده ها و پژوهشکده ها تقدیر شد.
 
 
 
  • نوشته شده
  • توسط مریم پاکدامن نائینی/دانشگاه الزهرا/فرمانداری تهران
  • تعداد بازدید 4
Aa