En
تاریخ : يکشنبه 20 تير 1400
کد 8098

اولین کارگاه بین‌المللی دانش‌افزایی نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزار شد

نخستین روز از اولین کارگاه بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از سوی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) با حضور دکتر عبدالحمید علیزاده معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت عتف، دکتر مصطفی رحیم نژاد، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دکتر فیل بتی کارشناس ارشد موسسه رتبه بندی آموزش عالی تایمز، دکتر حناچی مدیر مرکز همکاری‌های علمی – بین‌المللی دانشگاه الزهرا امروز (سه‌شنبه ۱۵ تیرماه) بصورت مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا، در ابتدای این کارگاه، دکتر علیزاده گفت: در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، رویکردها و تجربیات گوناگونی در کشورهای مختلف وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به برندینگ و مارکتینگ اشاره کرد.
وی با بیان اینکه حضور موثر در عرصه بین الملل، سرمایه گذاری و تبلیغات همگی باید به مارکتینگ در عرصه بین المللی منجر شود، افزود: در این راستا کافی است به صنعت آموزش در دنیا نگاهی بیاندازیم و مشاهده خواهیم کرد که سال‌هاست صنعت آموزش عالی شانه به شانه صنعت توریست در اغلب کشورهای دارای زیرساخت در حال حرکت است. 
معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت عتف با تأکید بر لزوم برندینگ و نمادسازی دانشگاه‌ها ادامه داد: ما در صنعت آموزش عالی نیازمند دیده ‌شدن، شنیده شدن و پسندیده شدن هستیم و قطعا تا دیده شدنی درکار نباشد، پسندیدنی هم در کار نخواهد بود. 
دکتر علیزاده با بیان اینکه در مرحله عرضه، شاخص‌هایی مثل جذابیت، قابل فهم بودن و... لازم است، اظهارداشت: با توجه به تجربه‌ای که در جذب دانشجویان بین‌الملل داشته‌ایم، ممکن است در یک مقطع زمانی با تقاضاهای تصادفی بسیاری مواجه باشیم اما این نوع تقاضا قابل استناد نیست و باید هدف ما ایجاد تقاضای پایدار و جذب آن باشد.
وی تصریح کرد: تمام تلاش ما در وزارت علوم بر این استوار است که از برنامه‌ها و اقدامات دانشگاهی در راستای بین‌المللی سازی و برندینگ حمایت کنیم و نقش اجرایی را از حوزه خود حذف و به دانشگاه‌ها واگذار کنیم. در این راستا برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌ایم که یکی از این اقدامات، برگزاری کارگاه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است. در این کارگاه تلاش شده تا با دعوت از سخنرانان برجسته از موسسه‌های مختلف علم سنجی و نظام‌های رتبه‌بندی، از تجربیات و اقدامات موفق حوزه بین‌المللی‌سازی بهره‌مند شویم.
در ادامه، دکتر پریچهر حناچی مدیر مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا نیز با اشاره به ضرورت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: امروزه قرار گرفتن در لیست دانشگاه‌های برتر جهان در هر یک از این رتبه بندی‌ها از برنامه‌ها و اهداف اصلی دانشگاه‌هایی است که در صدد توسعه برنامه‌های خود در سطح ملی و بین المللی هستند.
وی با بیان اینکه نقش اساسی رتبه بندی‌های بین المللی به عنوان یک راهکار عملیاتی در ارتقای سطح کیفیت آموزشی و پژوهشی، جذب اعتبار، جلب همکاری‌های بین‌المللی و پروژه‌های مشترک ملی و بین‌المللی، افزایش جذب دانشجویان داخلی و خارجی، افزایش درآمد دانشگاه، ارتقای سطح علمی اساتید و به روزآوری دانش آن‌ها، تجاری سازی و رشد همه جانبه دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست افزود: دانشگاه‌‌ها از جمله سازمان‌های نظام‌مند و پیجیده‌ای هستند که تربیت نیروی انسانی متخصص، دانش پژوهی در زمینه علوم و فنون برای دستیابی به توسعه پایدار از کارکردهای اصلی آن است.
مدیر مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه نتایج رتبه‌بندی‌ها مهمترین نقاط ضعف و قوت آن‌ها را مشخص می‌کند، ادامه داد: در برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها متناسب با نیازهای جامعه و تخصیص منابع، رتبه‌بندی‌ها بسیار موثر خواهد بود. امیدواریم در دانشگاه الزهرا نیز با همکاری در برگزاری چنین کارگاه‌ها و برنامه‌هایی، بتوانیم جهت پیشبرد دانشگاه‌ها در عرصه جهانی گام برداریم.
در ادامه برگزاری کارگاه بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، دکتر مصطفی رحیم نژاد، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به ارائه مطالبی با عنوان رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها، روش‌ها و دیدگاه‌ها پرداخت.
همچنین دکتر هدی قریشی، معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل دانشگاه نوشیروانی بابل نیز در خصوص شرکت در رتبه‌بندی دانشگاهی: اهمیت، مزایا و معایب آن توضیحاتی را مطرح کرد.
در ادامه، دکتر کسری پیرزاده، کارشناس بین الملل دانشگاه نوشیروانی بابل نیز به معرفی تعدادی از موسسات رتبه بندی دانشگاهی THE ، QS ،ARWU ،ISC ، رتبه بندی تأثیر Impact ، تجربه‌ها و چالش‌ها پرداخت.
دکتر فیل بتی، کارشناس ارشد موسسه رتبه‌بندی آموزش عالی مواردی در رابطه با معرفی: تایمزTimes Higher Education مطرح کرد و در پایان نیز دکتر مصطفی رحیم نژاد به ارائه رتبه‌بندی تاثیرگذاری دانشگاه‌ها – یک راهنمای عملی پرداخت.
گفتنی است؛ دومین روز برگزاری این کارگاه نیز فردا (چهارشنبه ۱۶ تیرماه) با حضور دکتر نادر آل ابراهیم مشاور رتبه‌بندی دانشگاهی، دکتر افسانه توسلی مدیر پژوهشی دانشگاه الزهرا، دکتر آزاده مداحی رئیس مرکز ارزیابی و پایش عملکرد دانشگاه الزهرا و دکتر اشوین فرناندز مدیر منطقه‌ای خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیای موسسه رتبه‌بندی QS از ساعت ۹ الی ۱۶ بصورت مجازی برگزار خواهد شد.
 
برگزاری دومین روز از کارگاه بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها با حضور مدیر منطقه‌ای خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیای موسسه رتبه‌بندی QS

دومین روز از اولین کارگاه بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، امروز (چهارشنبه ۱۶ تیرماه) با حضور دکتر نادر آل ابراهیم مشاور رتبه‌بندی دانشگاهی، دکتر افسانه توسلی مدیر پژوهشی دانشگاه الزهرا، دکتر آزاده مداحی رئیس مرکز ارزیابی و پایش عملکرد دانشگاه الزهرا و دکتر اشوین فرناندز مدیر منطقه‌ای خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیای موسسه رتبه‌بندی QS از ساعت ۹ الی ۱۶ بصورت مجازی برگزار شد.
در این کارگاه، دکتر آل ابراهیم مباحثی در خصوص رویت‌پذیری و تاثیر آن در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مطرح کرد. همچنین دکتر توسلی نیز به بررسی موضوع ارتقای دانشگاه‌ها به رنکینگ جهانی دانشگاهی، دستاوردها و چالش‌ها در دانشگاه الزهرا پرداخت.
همچنین در ادامه، دکتر مداحی مواردی را در خصوص مطالعه تطبیقی رنگینگ‌های معتبر بین‌المللی، تجارب برخی موسسات برتر و ارائه راهکارهای ارتقا عنوان کرد و دکتر اشوین فرناندز نیز به معرفی موسسه رتبه‌بندی QS پرداخت.

گفتنی است؛ این کارگاه دو روزه که بصورت برخط از طریق آپارات و ادوبی کانکت برگزار شد، مورد استقبال بیش از ۷۰۰ شرکت‌کننده قرارگرفت.

https://www.alzahra.ac.ir/R-S3IR1HL

 
  • نوشته شده
  • توسط دانشگاه الزهرا فرمانداری تهران
  • تعداد بازدید 33