En
تاریخ : چهارشنبه 19 آذر 1393
کد 645

منابع متحرک روزانه یک هزار و 192 تن آلاینده را در تهران منتشر می کنند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: عامل اصلی 88 درصد آلودگی هوای شهر تهران، منابع متحرک هستند که روزانه یک هزار و 192 تن انواع آلاینده ها را در سطح شهر تهران منتشر می کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، 'سید جعفر تشکری هاشمی' روز سه شنبه در همایش حمل و نقل پایدار و مدیریت ترافیک شهری در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: در تهران بیش از 4 میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که در واقع از هر دو شهروند تهرانی، یک نفر از وسیله نقلیه برخوردار است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به آلودگی 9 برابری وسایل نقلیه شخصی نسبت به حمل و نقل عمومی، افزود: منشا 49 درصد آلودگی هوای تهران موتورسیکلت ها هستند و تعداد زیادی از آن ها در شهر تهران مورد استفاده قرار می گیرند.

وی در ادامه به تشریح برنامه ها و سیاست های شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک و چالش های پیش روی این حوزه در شهر تهران پرداخت و گفت: در جامعه ای که برای سوخت مصرفی، بیشتر از 80 درصد یارانه پرداخت می شود و همواره جذابیت های خودروهای شخصی بیشتر از حمل و نقل عمومی است و همچنین منابع کشور به جاهایی سوق داده می شود که جامعه را از حمل و نقل عمومی و محیط زیست پایدار دور می کند نباید انتظار چندانی از شهرداری برای بهبود امور داشت.

تشکری هاشمی به تاریخچه 5 دهه ای توسعه شهرنشینی از دیدگاه حمل و نقل شهری اشاره و اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما نگاه به توسعه سفرهای شهری به طور صرف مبتنی بر توسعه زیرساخت ها بوده و در این 5 دهه تلاش شده که با ایجاد شریان ها و معابر بیشتر، حرکت خودروها تسهیل شود اما کیفیت حمل و نقل عمومی کاهش یافته است.

به گفته وی، مهمترین رویکرد جدید شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک، مدیریت تقاضای ترافیک به همراه توسعه زیرساخت هاست که در این رویکرد به جای حمل و نقل مبتنی بر خودرو به سمت حمل و نقل انسان محور حرکت می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، از توجه ویژه شهرداری به استفاده از سوخت های پاک و ارتقای کیفیت خودروهای عمومی خبر داد و اضافه کرد: نگاه شهرداری این است که به جای اینکه شهرها برای خودروها ساماندهی شوند، جایی برای سکونت شهروندان باشند که راه اندازی سیستم اتوبوس های تندرو و گسترش خطوط مترو را می توان در این راستا ارزیابی کرد.

تشکری هاشمی، توسعه حمل و نقل عمومی را موجب صرفه جویی شش درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور ذکر کرد که می تواند در جهت توسعه پایدار شهرها مورد استفاده قرار گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران همچنین برگزاری این همایش را گامی در جهت نزدیک تر شدن هرچه بیشتر دانشگاه و حوزه اجرایی ارزیابی کرد.



* معاون حمل و نقل و ترافیک تهران دوچرخه سوار شد

به گزارش ایرنا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حرکتی نمادین به منظور شرکت در همایش 'حمل و نقل پایدار و مدیریت ترافیک شهری'، مسیر بین ساختمان شهرداری منطقه سه تا دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی را با دوچرخه طی کرد.