En
تاریخ : يکشنبه 4 مرداد 1394
کد 1280

معاون شهردارتهران: رضایت مردم ازناوگان حمل و نقل عمومی دراولویت است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تلاش های ناوگان حمل و نقل شهری برای رفاه مردم گفت: رضایتمندی شهروندان از خدمات حمل و نقل عمومی در اولویت برنامه های این معاونت قرار دارد.
به گزارش خبرنگارایرنا سید جعفر تشکری هاشمی روزیکشنبه در نشست شورای مدیران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به طرح اعطای یارانه و سیستم پرداخت به بخش خصوصی ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت از سوی شهرداری افزود: این طرح دارای سه شاخص اصلی است که بر مبنای رضایتمندی شهروندان شکل گرفته است.

وی گفت: این شاخص ها شامل فعالیت طبق برنامه زمانبندی، کیفیت ارائه خدمات و میزان رضایتمندی شهروندان است.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد که خروج از برنامه تعیین شده جریمه هایی را برای بخش خصوصی به همراه دارد ضمن اینکه رعایت بهداشت و ارائه خدمات بهتر به مسافران جزو شاخص کیفیت محسوب می شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به فراهم کردن ساختار جدید در ارائه خدمات اتوبوسرانی تصریح کرد: در مدل قدیمی خصوصی سازی در شرکت واحد اتوبوسرانی ایرادات بسیاری گرفته شد و مردم در این خصوص گلایه هایی را مطرح کردند که باید رفع می شد.

وی با اشاره به بررسی سیستم خصوصی سازی در کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می داد که بعد از خصوصی سازی اتوبوسرانی رویه ها در جهان تغییر کرده لذا در ایران و در کلان شهر تهران نیز باید تغییرات در روند اجرا اعمال می شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طرح قبلی خطرات بسیاری را برای رانندگان و مالکان اتوبوس ها ایجاد می کرد افزود: از جمله این مشکلات توقف رانندگان برای سوار و پیاده کردن مسافر در جهت کسب درآمد بیشتر خارج از ایستگاه، مشکلات تامین پول خرد، نبود سرویس مطلوب در ساعات خلوت شبانه روز یا در ساعات شلوغی تردد مسافر سبقت و سرعت غیر قانونی برای کسب در آمد بیشتر که بی انضباطی در سطح شهر تهران ایجاد می کرد.

وی تاکید کرد: در مدل جدید اعمال شده مبنای پرداخت به بخش خصوصی حجم پیمایش طبق برنامه معاونت است به عنوان مثال راننده بخش خصوصی بر اساس جدول زمان بندی که ساعت حرکت، زمان رسیدن به ایستگاه ها و رسیدن به پایان خطوط در آن مشخص شده است باید عمل کند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه حتی با نصب سنسورهایی بر روی درب اتوبوس ها ۀمار توقف در ایستگاه نیز کنترل می شود گفت: این سنسورها راننده را ملزم به رعایت برنامه دقیق ابلاغ شده می کند ضمن اینکه هر گونه پرداخت کرایه نقدی به راننده از سوی مسافران حذف می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه جدید بخش خصوصی اتوبوس را خریداری می کنند افزود: شهرداری به جای پرداخت یارانه به طور کامل، در طول مدت تعهد یارانه را به سرمایه گذاران خصوصی پرداخت می کند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: پیش از اعمال کامل، این طرح به صورت آزمایشی در برخی خطوط اجرایی می شود و پس از آن به صورت خط به خط سیستم اتوبوسرانی تغییر خواهد کرد تا بتوانیم رضایتمندی کامل شهروندان تهرانی را به دست آوریم.

تشکری هاشمی با اشاره به فرسودگی و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: شهرداری تهران راه را برای سرمایه گذاران خصوصی باز می گذارد تا بخش خصوصی بتواند این مشکلات را حل کند.

وی همچنین در خصوص ریسک واگذاری ناوگان اتوبوسرانی به بخش خصوصی افزود: این موضوع در این طرح به صفر می رسد زیرا در مقابل قرارداد با شهرداری تهران مبلغی دریافت نمی کنند و فقط با ارائه خدمات مناسب یارانه به آنها پرداخت می شود و در تلاش برای افزایش سهم مشارکت پذیری برای کاهش مشکلات هستیم.

تشکری هاشمی همچنین با اشاره به موضوع آموزش رانندگان تاکسی تاکید کرد: در شهر تهران با بیش از 80 هزار تاکسی، رانندگان آن نقش کلیدی در انضباط شهری خواهد داشت که در گام نخست آموزش هایی از قبیل رعایت قوانین، آرامش و انضباط در ترافیک به رانندگان تاکسی ها داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه این موضوع به صورت پایلوت در شش ماه گذشته اجرایی شده گفت: این طرح تصویب شده و در مرحله اجرای نهایی در 22 منطقه قرار دارد این طرح برای رانندگان اتوبوس ها، آژانس ها، سرویس های مدارس و ادارات نیز در نظر گرفته شده است.

معاون شهرداری تهران با تاکید بر اینکه رانندگان سرویس مدارس در اولویت این طرح هستند تصریح کرد: در تلاش هستیم تا پیش از آغاز سال تحصیلی رانندگان این بخش آموزش های کامل را دیده باشند.