پنجشنبه 23 آذر 1396_ 26 ربيع الأول 1439 _ 14 دسامبر 2017
تاریخ : جمعه 5 ارديبهشت 1393     |     کد : 6

وظایف فرماندار و بخشدار

وظایف فرماندار

1- فرمانداران در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت ، مسئولیت اجرای سیاست های عمومی كشور در ارتباط با وزارتخانه ها و موسسات و شركت های دولتی و سایر دستگاه هائی كه به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند ، نهادهای انقلاب اسلامی ، نیروهای انتظامی ، شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها و موسسات عمومی غیر دولتی را عهده دار خواهند بود . همچنین نیروهای انتظامی در چارچوب وظایفی كه در ارتباط با امنیت منطقه دارند ، تحت نظارت فرماندار عمل خواهند كرد . برابر تبصره 2 ماده 1 مصوبه یاد شده ، استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در برابر رئیس جمهور و هیات وزیران مسئول بوده و به عنوان نماینده وزیر كشور مسئولیت اجرای وظایف و اختیارات آن وزارت را در استان عهده دار خواهد بود و در مقابل وزیر كشور پاسخگوست و به همین ترتیب فرماندار نیز مسئولیتهای مذكور را در مقابل هیئت محترم دولت عهده دار می باشد .
2- فرماندار مسئول برقراری و حفظ نظم و امنیت شهرستان است .
3- هدایت و تشكیل مرتب جلسات شورای تامین و نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن .
4- كلیه ارگان های عضو شورای تامین و سایر دستگاه های اجرایی شهرستان موظفند مصوبات شورای تامین و دستوات امنیتی فرماندار را اجرا نمایند و رویدادهای امنیتی و سیاسی را به فرماندار گزارش كنند . با متخلفین برابر رمقررات رفتار خواهد شد .
5- پیش بینی و پیشگیری معضلات امنیتی شهرستان ، تعیین و تدوین اولویت ها و سیاست های امنیتی و تعیین حدود وظایف و اختیارات امنیتی كلیه دستگاه های اجرایی شهرستان در چهارچوب وظایف قانونی آن ها .
6- فراهم آوردن موجبات اجرای طرح ها و سیاست های عام امنیتی و انتظامی ، مصوبات مراجع قانونی ، دستورالعمل ها و ابلاغیه های امنیتی .
7- پیشنهاد تشكیل موقت یا دائم و یا انحلال رده انتظامی در سطح شهرستان در چهارچوب قوانین و دستورلعمل های مربوطه .
8- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ، گذرنامه و وظیفه عمومی .
9- جلوگیری از هر گونه تردد و نقل و انتقالات غیر مجاز در چهارچوب سیاست ها و خط مشی های مصوب .
10- برنامه ریزی ، هدایت وایجاد هماهنگی های لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر ، قاچاق سلاح ، مواد منفجره ، كالا و ارز .
11- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به تردد ، اقامت ، تابعیت ، استملاك و سایر امور مربوط به اتباع و نمایندگی های خارجی ، پناهندگان ، معاودین ، مهاجرین و آوارگان .
12- فراهم آوردن موجبات تشكل و تقویت شوراهای اسلامی به منظور جلب مشاركت همه جانبه مردم شهرستان در امور مشاركت پذیر و سازماندهی مطلوب آن و اعمال نظارت بر شوراهای فوق در چهارچوب قوانین ومقررات مربوطه
13- تشكیل و هدایت شوراهایی كه مسئولیت آن ها بر عهده فرماندار می باشد و رعایت تصمیمات متخذه شوراهای مذكور طبق قوانین ومقررات مربوطه .
14- ایجاد زمینه های لازم برای تاسیس و توسعه مجامع و تشكل های گوناگون فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و تخصصی و نظارت بر فعالیت های آن ها به منظور گسترش مشاركت های مردمی در همه زمینه ها و نهادینه شدن آزادی های سیاسی و اجتماعی .
15- اجرا و نظارت بر همه پرسی و كلیه انتخاب هایی كه به موجب قانون برگزار می گردد .
16- انجام مطالعات و ارائه پیشنهادات در خصوص تقسیمات كشوری .
17- نظارت بر حسن اجرای امور مربوط به ثبت احوال .
18- ایجاد زمینه مناسب جهت رشد و ارتقاء فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بانوان و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های ذی ربط و نظارت بر فعالیت آن ها .
19- فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و پیشرفت و گسترش آموزش و پرورش ، ورزش همگانی ، بهداشت عمومی ، آموزش عالی و تحقیقات .
20- حفظ و حراست از ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی .
21- هدایت و هماهنگی اقدامات مربوط به پیشگیری از منكرات و مفاسد اجتماعی .
22- فراهم اوردن زمینه های عدالت اجتماعی و فقر زدایی .
23- اتخاذ تدابیر و اعمال هماهنگی لازم به منظور پیشگیری ، كنترل و مهار بحران های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله .
24- نظارت بر امور ایثارگران و خانواده های معظم شهدا ء .
25- هاهنگی و نظارت بر مسائل رفاهی كاركنان دولتی و هماهنگ نمودن امور رفاهی آنان .
26- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات .
27- نظارت و بازرسی از كلیه ارگان های دولتی اعم از ادارات و موسسات و شركت های دولتی و سایر دستگاه هائی كه به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می كنند و نیز نهادهای انقلاب اسلامی ، نیروی انتظامی ، شوراهای اسلامی شهر و روستا ،‌شهرداری ها و موسسات عمومی غیر دولتی به جز مواردی كه به حكم قانون مستثنی شده باشد و همچنین مراقبت در رفتار و اعمال كلیه كاركنان ارگان های مذكور .
28- ارزشیابی عملكرد مدیران بر اساس مصوبات و دستورالعمل های مراجع ذی صلاح .
29- فراهم آوردن زمینه همكاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های دستگاه های دولتی ، سازمان های محلی ، نهادهای انقلاب اسلامی ، شوراهای محلی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه .
30- نظارت و مراقبت در اجرای برنامه های عمرانی (ملی ، استانی ) و در صورت لزوم دادن تذكر به مسئولین اجرایی و یا اعلام مراتب به سازمان و اداره كل مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالی .
31- نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بهینه از منابع و امكانات بالقوه و موجود شهرستان .
32- شناسایی استعدادهای منطقه و تعیین نیازمندی های شهرستان و تصمیم گیری ، هماهنگی و هدایت برنامه ریزی و درخواست بودجه برای شهرستان با تاكید بر اولویت های توسعه منطقه در چهارچوب سیاست ها و راهبردهای توسعه ملی .
33- هدایت و هماهنگی فعللیت های بانكی و تعیین اولویت ها در اعطای تسهیلات تكلیفی بانكی در چهارچوب سیاست ها و برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی كشور و تشویق سرمایه گذاران از طریق تشكیل موسسات اعتباری غیر دولتی و جذب سرمایه های محل و سوق دادن آن ها به سمت فعالیت های تولیدی و عمرانی .
34- اجرای سایر وظایفی كه در شهرستان از طریق مراجع ذی صلاح بر عهده فرماندار محول می گردد مانند طرح ملی آمارگیری ، سرشماری و آمارگیری كارگاهی ، ریشه كنی فلج اطفال و ...
35- نصب مدیران شهرستان و مسئولین نهادهای انقلاب اسلامی ، فرمانده انتظامی و نماینده صدا و سیما توسط مدیران كل با هماهنگی فرماندار صورت می گیرد .
36- چنانچه بین فرماندار و مدیر كل یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی استان در خصوص نصب روسا و مسئولین ادارات شهرستان اختلاف نظر وجود داشته باشد به منظور حل اختلاف ، هیاتی مركب از استاندار به عنوان نماینده رئیس جمهور ، مدیر كل و یا رئیس سازمان ذی ربط و فرماندار شهرستان مربوطه تشكیل و اتخاذ تصمیم خواهند نمود
37- عزل و تغییر روسا و مسئولین ادارت و شهرستان توسط مقام های مجاز دستگاه های ذی ربط با اطلاع فرماندار صورت می گیرد .
38- كلیه روسای ادارات و یا بالاترین مقام اجرایی در شهرستان و فرمانده منطقه انتظامی موظفند عدم حضور خود را در محل خدمت به اطلاع فرماندار برسانند و جانشین موقت خود را به وی معرفی نمایند .
39- در مواردی كه فرماندار حضور رئیس اداره ای را در شهرستان در زمان معین ضروری بداند ، مدیر یا رئیس اداره موظف است از مرخصی یا ماموریت در ان زمان صرف نظر نموده و در محل خدمت حضور یابد .
40- فرماندار می تواند در اجرای وظایف واحدهای اجرایی در شهرستان كه به نحوی با برنامه های توسعه و سیاست های عمومی و مسائل امنیتی و آرامش عمومی مرتبط است و همچنین ایجاد هماهنگی بین واحدهای مذكور و استفاده بهینه از امكانات آن ها با رعایت قوانین و مقررات مبادرت به تهیه و ابلاغ دستور العمل های اجرایی نماید .
41- كلیه واحدهای قضایی در شهرستان موظفند در خصوص مسائلی كه به نحوی با آرامش و امنیت عمومی شهرستان مرتبط می باشد ، هماهنگی های لازم را با فرماندار معمول دارند ،‌ آئین نامه اجرایی در این رابطه توسط امور اداری و استخدامی كشور با همكاری وزارت كشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید .
42- كلیه دستگاه های اجرایی موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند كه فرماندار از ماموریت های سازمانی و اقدامات به عمل آمده و آخرین دستورالعمل ها و ضوابط و بخش نامه های صادره آگاهی داشته باشد .
43- كلیه شوراها ، ستادها و مجامعی كه برای هماهنگی انجام وظایف دستگاه ها اجرایی در شهرستان طبق قوانین و مقررات تشكیل می گردد زیر نظر فرماندار فعالیت خواهند نمود .
44- واحدهای اجرایی شهرستان موظف به ارائه گزارش عملكرد دوره ای خویش به فرماندار می باشند . فرماندار می تواند در صورت لزوم حسب مورد خارج از دوره مزبور نیز از واحدهای شهرستانی گزارش امورمربوطه را دریافت نماید .
45- به منظور فراهم ساختن زمینه مناسب جهت هماهنگی بین فعالیت های مختلف و افزایش قابلیت ها ، كارایی دستگاه های اجرایی و تحقق سیاست های عمومی و برنامه های توسعه در شهرستان شورای اداری شهرستان به ریاست فرماندار تشكیل می گردد . تركیب ، وظایف ، اختیارات و نحوه كار شورای مزبور بر اساس آئین نامه ای خواهد بود كه توسط سازمان امور اداری و استخدامی كشور با همكاری وزارت كشور تهیه و به تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید .
46- انجام مراسم تشریفات (استقبال ، پذیرایی ، مشایعت ) از مقامات عالی رتبه داخلی و خارجی كه رسما به شهرستان سفر می نمایند به عهده فرماندار می باشد .

وظایف بخشداران

بخشداران در قلمرو مأموريت خويش به عنوان نماينده عالي دولت ، مسئوليت اجراي سياست هاي عمومي كشور و در ارتباط با ادارات مؤسسات و شركت هاي دولتي و ساير دستگاه هايي كه به نحوي از بودجه عمومي دولت استفاده مي نمايند ، نهادهاي انقلاب اسلامي و رده انتظامي در بخش ، شوراي اسلامي شهر و شهرداري و مؤسسات عمومي غير دولتي را عهده دار خواهند بود .
ـ رده هاي انتظامي در بخش در چار چوب وظايفي كه در ارتباط با امنيت مناطق دارند ، همكاري و هماهنگي لازم بعمل خواهند آورد.
ـ بخشدار به عنوان نماينده عالي دولت در برابر استاندار و فرماندار مسئول بوده و به عنوان نماينده  وزارت كشور در ارائه و اجراي وظايف و اختيارات آن وزارتخانه در بخش خواهد بود و در مقابل مسئول   مافوق پاسخگوست.
ـ وظايف و اختيارات بخشدار در قلمرو مأموريت خويش به شرح زير است:
1 ـ مسئول پيگيري در برقراري حفظ و نظم و امنيت بخش است .
2 ـ هدايت و تشكيل مرتب جلسات شوراي تأمين بخش (در صورت داشتن جمعيت بيش از 100 هزار نفر) و نظارت بر حسن اجراي مصوبات آن.
3 ـ كليه ارگان هاي عضو شوراي تأمين و ساير دستگاههاي اجرائي بخش موظفند مصوبات شوراي تأمين بخش را اجرا نمايند و در صورت عدم اجرا با متخلفين برابر مقررات رفتار خواهد شد.
4 ـ هدايت و نظارت بر عملكرد شوراي تأمين بخش و مسائل امنيتي و ساير دستگاههاي اجرائي و محلي، هماهنگي در حفظ و آمادگي ارگان هاي انتظامي.
5 ـ پيش بيني و پيشگيري معضلات امنيتي بخش و تعيين و تدوين اولويت ها در چار چوب وظايف قانوني آن ها
6 ـ فراهم آوردن موجبات اجراي طرح ها و سياستهاي عام امنيتي و انتظامي ،مصوبات مراجع قانوني،دستور العمل ها و ابلاغيه هاي شوراي تأمين شهرستان
7ـ نظارت بر حسن اجراي قوانين و مقررات در حوزه استحفاظي بخش
8 ـ پيشگيري و مقابله با مشكلات مرزي و نظارت و مراقبت از مرزهاي آبي و خاكي و پيگيري به منظور جلوگيري از هرگونه تردد و نقل و انتقالات غير مجاز در چارچوب سياست ها و خط مشي هاي مصوبات ابلاغي.
9 ـ بررسي و ارائه پيشنهاد ايجاد مرزهاي رسمي (زميني، هوايي، دريايي ) بخش به مسئولين مافوق.
10ـ پيگيري مصوبات و ايجاد هماهنگي هاي لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر، قاچاق سلاح، مواد منفجره، كالا و ارز در حوزه استحفاظي بخش
11- نظارت بر حسن اجراي قوانين و مقررات مربوط به تردد، اقامت، ساير امور مربوط به اتباع و نمايندگي هاي خارجي، پناهندگان، معاودين، مهاجرين و آوارگان در بخش.
12- فراهم آوردن موجبات تشكيل و تقويت شوراهاي اسلامي به منظور جلب مشاركت همه جانبه مردم بخش در امور مشاركت پذير و سازماندهي مطلوب آن و اعمال نظارت بر شوراهاي فوق در چارچوب قوانين و مقررات مربوطه و آئين نامه هاي اجرائي.
13ـ تشكيل و هدايت شوراهاي بخش و روستاها و پيگيري مصوبات متخده شوراهاي مذكور طبق قوانين و مقررات مربوطه.
14ـ ايجاد زمينه هاي لازم براي تأسيس و توسعه مجامع و تشكل هاي گوناگون فرهنگي، اجتماعي، سياسي و تخصصي و نظارت بر فعاليت هاي آن ها به منظور گسترش مشاركت هاي مردمي در همه زمينه ها و نهادينه شدن آزادي هاي سياسي و اجتماعي در چارچوب وظايف بخشدار با هماهنگي مسئولين مافوق..
15- نظارت برهمه پرسي و كليه انتخاباتي كه به موجب قانون برگزار مي گرددو اختيارات تفويضي.
16- همكاري و هماهنگي با مسئولين تقسيمات كشوري.
17ـ نظارت بر حسن جريان امور مربوط به ثبت و احوال.
18ـ ايجاد زمينه مناسب جهت رشد و ارتقاء فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي بانوان و ايجاد هماهنگي بين دستگاه هاي ذيربط و نظارت بر فعاليت آن ها در حوزه استحفاظي بخش.
19- فراهم آوردن زمينه هاي مناسب براي رشد و پيشرفت و گسترش آموزش و پرورش همگاني بهداشت عمومي، آموزش عالي و تحقيقات بر اساس دستورالعمل هاي صادره و قوانين و مقرارات مربوطه.
20- حفظ و حراست از ارزش هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و گسترش فرهنگ اصيل اسلامي در بخش.
21- هدايت و هماهنگي اقدامات مربوط به پيشگيري و جلوگيري از منكرات و مفاسد اجتماعي در حوزه استحفاظي.
22- فراهم آوردن زمينه هاي عدالت اجتماعي و فقرزدايي در حوز استحفاظي.
23- اتخاذ تدابير و پيشنهاد لازم و اعمال هماهنگي لازم به منظور پيشگيري ، كنترل و مهار بحران هاي ناشي از حوادث و بلاياي طبيعي از قبيل سيل و زلزله ...
24- همكاري با امور ايثارگران و ارتباط با خانواده هاي معظم شهداء.
25- ارزشيابي عملكرد مسئولين بخش براساس مصوبات و دستورالعمل هاي مراجع ذيصلاح.
26 ـ فراهم آوردن زمينه هاي همكاري و ايجاد هماهنگي بين فعاليت هاي دستگاه هاي دولت، سازمان هاي محلي، نهادهاي انقلاب اسلامي، شوراهاي محلي در چارچوب قوانين و مقررات مربوطه در بخش.
27- نظارت و مراقبت در اجراي برنامه هاي عمراني در بخش و گزارش مستمر به مسئولين مافوق و تذكر به مسئولين اجرايي و يا اعلام به مسئولين مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالي.
28- نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبيعي و محيط زيست و استفاده بهينه از منابع و امكانات بالقوه و موجود بخش.
29- شناسايي استعدادهاي منطقه اي و تعيين نيازمندي هاي بخش و تصميم گيري و هماهنگي در چارچوب سياست ها و راهبردهاي توسعه ملي، استاني و شهرستان.
30- پيشنهاد وضع عوارض جديد بر فعاليت هاي اقتصادي و خدماتي در محدوده بخش و شناسايي منابع جديد درآمدي و پيشنهاد آن به مراجع ذيربط در جهت اجراي برنامه هاي توسعه منطقه اي.
31- تلاش در جهت كسب منابع درآمدي مقرر در قوانين مربوطه در محدوده بخش و همكاري با دستگاههاي ذيربط علي الخصوص شهرداري، دهياري و شوراهاي اسلامي بخش و روستا.

32- هدايت و هماهنگي برنامه هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي كشور و تشويق سرمايه گذاران از طريق تشكيل موسسات اعتباري غير دولتي و جذب سرمايه هاي محلي و سوق دادن آنها به سمت فعاليت هاي توليد و عمراني.

33- اجراي ساير وظايفي كه در بخش از طريق مراجع ذيصلاح بر عهده بخشدار محول مي گردد.
34 ـ بخشدار به پيشنهاد فرماندار و تأييد استاندار با حكم وزير كشور منصوب مي گردند.
35 ـ عزل بخشدار به پيشنهاد فرماندار، تأييد استاندار و حكم وزير كشور انجام مي شود در صورت استعفاء، عزل، فوت و يا ساير مورادي كه مانع از انجام وظايف بخشدار گردد سرپرست بخشداري موقتاً از سوي استاندار تعيين مي شود. فرماندار موظف است حداكثر ظرف مدت يك ماه بخشدار جديد را به استاندار پيشنهاد نمايد.
36 ـ كليه رؤساي ادارات و نهادهاي انقلاب اسلامي موظفند عدم حضور خود را در محل خدمت به اطلاع بخشدار برسانند و جانشين موقت خود را به وي معرفي نمايند.
37 ـ عزل و تغيير رؤسا و مسئولين ادارات بخش توسط مقام هاي مجاز دستگاههاي ذيربط با اطلاع بخشدار صورت مي گيرد.
38 ـ كليه رؤساي ادارات و يا بالاترين مقام اجرائي در بخش موظفند عدم حضور خود را به اطلاع بخشدار برسانند و جانشين موقت خود را به وي معرفي نمايند.
39 ـ در مواردي كه بخشدار حضور رئيس اداره اي را در بخش در زمان معين ضروري بدانند رئيس اداره مزبور موظف است از مرخصي يا مأموريت در آن زمان صرفنظر نموده و در محل خدمت حضور يابد.
40 ـ بخشدار مي توانند در اجراي وظايف واحدهاي اجرائي بخش كه به نحوي با برنامه هاي توسعه و سياست هاي عمومي، مسائل امنيتي و آرامش عمومي مرتبط است و همچنين ايجاد هماهنگي بين واحدهاي مذكور و استفاده بهينه از امكانات آنها و با رعايت قوانين و مقررات مبادرت به تهيه و ابلاغ دستورالعمل هاي اجرائي نمايند.
41 ـ واحدهاي قضائي در بخش درخصوص مسائلي كه به نحوي با آرامش و امنيت عمومي بخش مرتبط است همكاري لازم را با بخشدار معمول دارند.
42 ـ كليه دستگاههاي اجرائي در بخش موظفند ترتيبي اتخاذ نمايند كه بخشداران از مأموريت هاي سازماني و اقدامات به عمل آمده و آخرين دستورالعمل ها و ضوابط بخشنامه هاي صادره آگاهي داشته باشند.
كليه شوراها، ستادها و مجامعي كه براي هماهنگي انجام وظايف دستگاههاي اجرايي در بخش طبق قوانين و مقررات تشكيل مي گردد زير نظر بخشدار فعاليت خواهند نمود
43 ـ واحدهاي اجرائي بخش موظف به ارائه گزارش عملكرد دوره اي خويش به بخشداران مي باشند. بخشداران مي توانند در صورت لزوم حسب مورد خارج از دوره مزبور نيز از واحدهاي مربوطه گزارش امور مربوطه را دريافت نمايند


روابط عمومی  فرمانداری تهران1
ویرایش شده در سه شنبه 9 ارديبهشت 1393 ساعت 02:09 توسط روابط عمومی فرمانداری تهران1
PDF چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :